21 kesäkuuta, 2007

HD Ready?

Julistan että tämä blogi on nyt HD Ready. Samoin on myös minun polkupyöräni. Ja toimistoni pöytätuuletin. En kuitenkaan kerro sitä minkä HDTV standardin mukaisia edellämainitut asiat ovat.

Kyllä, edellisessä on mukana sarkasmia, sillä HD Ready merkintä ärsyttää minua. Älkää käsittekö väärin, minulla ei sinänsä ole mitään HDTV:tä tai HD Ready merkintää vastaan (paitsi että pelkkä HD Ready merkintä ei välttämättä kerro juuri mitään, lue lisää täältä). Minua ärsyttää se kuinka tuosta termistä on tullut tavallaan muoti-ilmiö. Jotkut ajattelevat että tuote ei voi olla hyvä jos se ei ole HD Ready (odotan mielenkiinnolla ensimmäistä HD Ready WC-pönttöä).

Äskettäin näin eräässä valokuvausalan lehdessä mainoksen HD Ready digikamerasta. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Sitäkö että kamerassa on 1080i HD kuvaan vaadittava noin 2 megapikselin resoluutio (itse asiassa HD Ready kuva voi myös olla 1280*720 kuvapistettä, eli 0.9 megapikseliä)? Ehkä ei kuitenkaan, sillä kameroiden kennot ovat jo monta kertaa suurempia. Ainoa järjellinen syy tuolle termille, tuossa yhteydessä, voi siis olla se että HD Ready kamerat voivat lähettää esimerkiksi A/V liittimen kautta perinteisen television resoluutiota suurempaa kuvaa.

Kerrassaan hienoa, paitsi että edelleenkään kyseessä oleva merkintä ei ota kantaa siihen onko kuva 0.9 (720p) vai 2 megapikseliä (1080i). Pelkän resoluution lisäksi noissa standardeissa on myös muita eroja joiden vuoksi niitä ei voi yksiselitteisesti laittaa paremmuusjärjestykseen.

Käytännössä kameroiden HD Ready valmiudesta, oli se sitten 1080i tai 720p, ei ole minulle mitään iloa sillä en katsele omia kuviani televisiosta. Kuvien katselua varten minulla on hyvä monitori. En kuitenkaan kiistä etteikö tämä voisi olla joillekin ihmisille suuri hyöty.

Tiivistetysti: HD Ready merkintä on minun mielestäni puutteellinen, koska se ei ota kantaa siitä mitä HDTV tekniikkaa laite tukee.

Ei kommentteja: