30 heinäkuuta, 2007

Ostovimma mutta mikään ei kiinnosta

Canon F-1On taas se aika vuodesta, eli minulla on kova halu ostaa uusia objektiiveja kameraani. Vaihtoehtoja tutkiessani olen löytänyt muutaman mielenkiintoisen vaihtoehdon, niistä lisää pian. Samalla olen kuitenkin päätynyt kyseenalaistamaan haluni ja tarpeeni uuden kamerakrääsän suhteen. Mutta nyt niistä objektiiveista.

Muutamia esimerkkejä: Haluaisin ostaa Sigma 10-20/4-5.6 (tai Tokina AT-X 12-24mm F/4) laajakulmazoomin. Laajakulma on aina kiehtonut minua, vaikka loppujen lopuksi en kovinkaan paljoa käytä olemassa olevien optiikoideni laajakulmapäätä. Toisaalta viime aikoina olen muutaman kerran törmännyt makro objektiivin tarpeeseen ja sen tarpeen täyttäisi hyvin esimerkiksi Sigma 70mm f/2.8 Macro tai Tokina AT-X 100mm F/2.8. Molemmat optiikat ovat saaneet kohtalaisia arvosteluita ja ne ovat inhimillisen hintaisia. Viime aikoina minua on kiinnostanut enemmän myös valovoimaiset normaalizoomit. Minulle sopiva voisi olla esimerkiksi Tamron 17-50mm F/2.8 (tai Tokina AT-X 165 16-50mm f/2.8). Pidän valovoimaisista optiikoista mutta en tiedä miten paljon tuollaista optiikkaa oikeastaan tarvitsisin. Nyt kun katselin vaihtoehtoja niin myös SIGMA 50-150/2.8 HSM kiinnostaisi hieman valovoimansa (ja Rajalacameran tarjouksen) vuoksi.

Mikään edellä mainituista onjektiiveista ei kuitenkaan varsinaisesti himoita minua. Mikään niistä ei aiheuta sitä kihelmöivää halun tunnetta, pakkoa ostaa. Nuo objektiivit aiheuttavat vain sellaisen "okei, entäs sitten" fiiliksen, vaikka jokaista noista olen jossain vaiheessa kuvatessani kaivannut. Monta kertaa olen toivonut laajakulmaisempaa putkea, sillä usein on hankalampi kävellä poispäin kohteesta, esimerkiksi seinän läpi, kuin lähemmäksi sitä. Viimeaikaisilla paikallisilla kuvauslenkeilläni olen usein myös kaivannut oikeaa makro-objektiivia, jolla voisi ottaa niitä kammottuja kukka-/hyönteismakroja. Yksi makron hyvä puoli olisi myös sen tarjoama mahdollisuus ottaa abstraktimpia ja surrealistisempia kuvia eristämällä pienempiä osia kohteesta. Ehkä useimmin olen kaivannut valovoimaisempaa objektiivia. Tämä tarve tuli varsin hyvin esiin esimerkiksi Finnconissa. Siellä toisaalta kaipasin myös pidempää teleä, mutta sen tarpeen sain tyydytettyä lainaamalla kaverin Nikkor VR 55-200mm f/4-5.6G objektiivia.

Mitä siis ostaisin? Valovoimaa, makroa vai laajakulmaa? Vai peräti teleä? Kaikki nuo tuntuvat yhtä hyviltä vaihtoehdoilta, mutta ne kaikki tuntuvat myös yhtä huonoilta. Tällä hetkellä omistan "kitti linssinä" tulleen Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G objektiivin johon olen varsin tyytyväinen. Toisena objektiivina minulla on Sigma EX 28mm F/1.8 DG, joka on varsin valovoimainen putki. Tosin senkään valovoima ei ole minua autuaaksi tehnyt, ja kyseisen objektiivin AF aiheuttaa välillä harmaita hiuksia.

Ehkä jossain vaiheessa löydän jonkinlaisen ratkaisun siihen mihin voin rahani syytää. Totuushan toisaalta on myös se että rahat kuluvat aina johonkin. Siitähän minulla on todisteena laukullinen kamerakrääsää, kirjahylly täynnä kirjoja ja kasa laskuja.

Ei kommentteja: